Bewonerscommissies

Een bewonerscommissie speelt een cruciale rol bij het behartigen van de belangen van huurders. De Woonbond onderstreept het belang van deze commissies en legt uit welke rechten en bevoegdheden de wetgever heeft toegekend om hun werk goed uit te kunnen voeren.

Hierbij zijn vooral het recht op informatie, het recht op overleg, en het recht op advies belangrijk, zoals vastgelegd in de Overlegwet. Deze wet stimuleert een volwassen en constructief overleg tussen huurders en verhuurders.

Wat doet de bewonerscommissie?

De bewonerscommissie vertegenwoordigt de huurders en zet zich in voor hun belangen, met name door overleg met de verhuurder.

De Overlegwet biedt houvast voor dit proces door te zorgen voor heldere regels en verantwoordelijkheden.

Zo heeft de bewonerscommissie het recht om de verhuurder om schriftelijke informatie te vragen over onderwerpen zoals:

  • Onderhoudsplannen en verbeteringen.
  • Plannen voor sloop, renovatie of verkoop.
  • Het leefbaarheidsbeleid in de buurt en de wijk.
  • Servicekosten en contracten.

De verhuurder is verplicht om deze informatie op verzoek te verstrekken, inclusief een uitleg van de gevolgen voor de huurders.

Overleg en adviesrecht

Wanneer een verhuurder veranderingen wil doorvoeren in zijn beleid of beheer, moet hij de bewonerscommissie hiervan op de hoogte brengen en de achterliggende redenen schriftelijk toelichten. De commissie heeft vervolgens het recht om in overleg te treden over deze plannen. Dit overleg kan op initiatief van de commissie plaatsvinden of via een jaarplanning waarin vooraf wordt afgesproken welke onderwerpen wanneer besproken worden.

Als de commissie niet tevreden is met de plannen, kan zij binnen zes weken na ontvangst van de informatie een schriftelijk advies uitbrengen. Dit advies moet serieus worden genomen door de verhuurder, die binnen twee weken schriftelijk moet reageren op afwijkingen van het advies. Daarna volgt een korte periode waarin een onafhankelijke partij (de 'scheidsrechter') beoordeelt of de procedure correct is verlopen.

De relatie tussen de bewonerscommissies en de huurdersorganisatie.

De relatie tussen bewonerscommissies en huurdersorganisaties is van cruciaal belang voor het behartigen van huurdersbelangen. Bewonerscommissies vertegenwoordigen de huurders op lokaal niveau, in hun eigen complex of buurt. Zij hebben een wettelijk mandaat om op te komen voor de belangen van de huurders en kunnen door effectief overleg invloed uitoefenen op beslissingen van de verhuurder. Huurdersorganisaties, daarentegen, hebben een bredere focus en vertegenwoordigen de belangen van huurders op een groter schaalniveau.

Door samen te werken kunnen bewonerscommissies en huurdersorganisaties elkaar versterken. De commissies kunnen de organisatie voorzien van waardevolle informatie over de lokale situatie, terwijl de organisatie de commissies kan ondersteunen met expertise en middelen. Zo kunnen huurders gezamenlijk een sterkere stem hebben in het overleg met verhuurders en betere resultaten behalen.

De samenwerking tussen bewonerscommissies en HP6 kan op verschillende manieren vorm krijgen. Hieronder staan enkele voorbeelden:

 

  • Informatie-uitwisseling:
    • Bewonerscommissies informeren HP6 over lokale problemen en wensen van huurders.
    • HP6 deelt informatie met bewonerscommissies over bijvoorbeeld nieuwe wetgeving, onderhoudswerkzaamheden of beleidswijzigingen.
  • Gezamenlijke projecten:
    • Organiseren van buurtfeesten of andere sociale activiteiten.
    • Opzetten van duurzaamheidsprojecten, zoals het plaatsen van zonnepanelen.
    • Het verbeteren van de leefbaarheid in de buurt, bijvoorbeeld door het aanpakken van overlast.
  • Overleg met de verhuurder:
    • Gezamenlijk overleg met de verhuurder over huurverhogingen, onderhoud of andere kwesties.
    • Het opstellen van gezamenlijke standpunten.
  • Opleidingen en trainingen:
    • HP6 biedt trainingen aan aan leden van bewonerscommissies over onderwerpen zoals vergaderen, notuleren en onderhandelen.
  • Lobbywerk:
    • Gezamenlijk lobbyen bij de gemeente of andere overheidsinstanties voor betere voorzieningen in de buurt.

 

Inzetten voor uw omgeving.

Zet u zich samen met buurtbewoners in om uw buurt of complex gezellig en veilig houden?
Pakt u samen met uw buren hangjongeren aan? Of heeft u een systeem bedacht om samen tijdens de vakantieperiode uw buurt veiliger voor inbrekers te maken? Laat het ons weten. We vermelden het op onze site zodat meer mensen zich bij u aankunnen sluiten: want samen staan we sterker en krijgen we meer voor elkaar!

In een aantal wijken willen we graag nog bewonerscommissies oprichten. Woont u in een van de volgende woningen of wijken? Neem dan vooral contact met ons op.

Contact
Indien u contact wenst op te nemen met een Bewonerscommissie, gelieve het contactformulier in te vullen.

Gelieve aan te geven met welke commissie u wilt spreken.

Actuele Bewonerscommissies van dit moment zijn: Contact persoon
Binnenhof J. Strating
Boogflat P. Prins
De Bogerd I. de Vroies
De Iris W.van de velde
De Visser C. Petridis
Gildenhof L. Verheij
Heerenlaantje M. van Trigt
Johan Frisoflat S. Bos
Kremlin II P. v.d. Bosch
Kromme Akkers G. Wijnmalen
L. Slagenstraat/V. Neercasselstraat K. Advokaat
Lindeborg H. van Luijn
Munter/Tichelaarflat M. Buth
Schuttershof E. van den Boom
Vijfde Uitgang (De Korenbloem) S. Bos
WLZ N. Panen
Wilhelminaplein P. Rosenberg
Willem Alexanderflat A. van Lent

We zijn van plan om in verschillende wijken nog bewonerscommissies op te richten.

Woont u in een van de betreffende woningen of wijken waar nog geen bewonerscommissie actief is? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.