Oud Nieuws
Wil je geen enkel nieuwsbericht of belangrijke mededeling missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang updates direct in je inbox.
Inkoop van energie (gas en stroom) door Aenergie
Energie-inkoop voor zakelijke aansluitingen bij Aenergie
Aenergie werkt samen met 140 woningcorporaties, die gezamenlijk zo'n 25.000 aansluitingen beheren. Jaarlijks koopt Aenergie 310 miljoen kWh elektriciteit en 100 miljoen kubieke meter gas in voor deze aansluitingen.
Hoe werkt de energiemarkt?
De energie die Aenergie inkoopt, komt van de energiegroothandelsmarkt. Deze markt werkt vergelijkbaar met de aandelenmarkt: de prijzen van energie schommelen dagelijks. Factoren zoals vraag en aanbod, economische en politieke ontwikkelingen, en de prijzen van grondstoffen veroorzaken deze prijsschommelingen.
Invloed van de oorlog in Oekraïne
In 2022 zijn de energieprijzen fors gestegen, vooral door de oorlog in Oekraïne. Als reactie op de Europese sancties tegen Rusland, beperkte Rusland de gasleveringen aan Europa. Vervolgens besloten Europese landen volledig te stoppen met het afnemen van Russisch gas. Hierdoor moest Europa gas van andere leveranciers kopen, wat leidde tot schaarste en hogere prijzen op de energiemarkt.
Hoe koopt Aenergie energie in?
Aenergie heeft specialisten in dienst die de energiemarkt nauwlettend volgen, bijgestaan door externe adviseurs. Het doel is om de energie voor het collectief in te kopen op momenten dat de prijzen laag zijn. Om te voorkomen dat alle energie op een piekmoment wordt ingekocht, wordt het totale volume opgesplitst en in delen aangekocht.
Het grootste deel wordt wekelijks ingekocht tegen de gemiddelde marktprijs. Een kleiner deel wordt ingekocht op strategische momenten, uitgekozen door de specialisten. De uiteindelijke energieprijs voor de corporaties en hun huurders is het gewogen gemiddelde van al deze inkoopmomenten.
Voordelen van gespreide inkoop
Door de energie gespreid in te kopen, wordt de prijs stabieler. Dit verkleint het risico van het inkopen op een piekmoment en vergroot de kans op een lagere energieprijs.
Prijsontwikkeling en vooruitblik
Aenergie koopt de energie altijd een jaar vooruit in. De energie die in 2023 wordt verbruikt, is dus in 2022 ingekocht. Omdat de prijzen in 2022 veel hoger lagen dan voorgaande jaren, is het tarief voor 2023 ook hoger dan dat van 2022. Toch heeft Aenergie kunnen zorgen voor een prijs die op het marktgemiddelde van 2022 ligt, wat voordeliger is dan de piekprijzen van dat jaar. Zowel Poort6 als wij, de huurders, hebben daardoor kunnen profiteren van een lagere prijs voor onze verwarming.
Extra kosten
Naast het basistarief voor energie, worden er ook andere kosten in rekening gebracht. Denk hierbij aan kosten voor landelijk transport, piekleveringen in koude periodes, en energiebelastingen die door de overheid worden opgelegd.
herschreven door Robert Vroegop, secretaris HP6.
Het proces van het afrekenen van de servicekosten.
Wat zijn servicekosten?
Servicekosten zijn de kosten voor extra diensten en voorzieningen die geleverd worden in verband met het gebruik van de woonruimte. Deze omvatten onder andere gemeenschappelijke warmtevoorzieningen, elektriciteit, gas, water, de huismeester, schoonmaak, wijkbeheer en administratiekosten.
Verrekening van servicekosten
Er zijn twee soorten servicekosten: kosten die verrekend worden met betaalde voorschotten en kosten die dat niet worden. Bij nutsvoorzieningen (zoals gas en water) worden de kosten pas achteraf bepaald, op basis van het daadwerkelijke verbruik. Ook de kosten voor andere diensten kunnen pas later worden vastgesteld als er tussentijdse prijswijzigingen zijn of als er extra werk verricht is.
Servicekosten moeten altijd overeengekomen zijn tussen de huurder en de verhuurder. Dit gebeurt meestal bij het tekenen van het huurcontract. Later kunnen servicekosten worden aangepast of toegevoegd, mits beide partijen hiermee akkoord gaan. Er wordt geen winst gemaakt op stook- en servicekosten.
Proces van de afrekening van servicekosten
- Controle van de servicekosten per onderdeel.
- Uitvragen van watermeterstanden en verdelen van kosten per complex.
- Bepalen van de kosten voor wijkbeheer en de huismeester in januari.
- Ontvangen van de elektriciteits- en gasrekeningen van ENGIE in februari en maart.
- Aanleveren van gegevens aan meetbedrijven (Ista en Techum).
- Ista en Techum verdelen de stookkosten (doorlooptijd: zes weken).
- Opstellen van een kostenoverzicht per complex.
- Overleg over het kostenoverzicht met Stad en Buurt.
- Bespreken van de afrekening met de Bewonerscommissie (indien aanwezig).
- Beoordeling en goedkeuring van de afrekening door de manager bedrijfsvoering.
- Verwerken van eventuele aanpassingen en definitief maken van de afrekening.
- Aanlevering van de afrekening bij Postex (voor digitale klantcommunicatie).
- Toevoegen van de bijlage van het meetbedrijf bij stookcomplexen (doorlooptijd: twee weken).
- Verzenden van de afrekening naar huurders en uitbetaling van teruggaven.
Eisen aan de afrekening
Na controle van de verbruikscijfers en bedragen op de facturen wordt er voor elke servicekostenpost een totaalbedrag inclusief btw berekend. Deze bedragen worden samengevoegd in een overzicht en verhoogd met administratiekosten. Voor de levering van warmte geldt 1% administratiekosten, voor andere servicekosten geldt 5%.
Administratiekosten
De administratiekosten dekken het verwerken van facturen, het aflezen van meterstanden, het opstellen van de afrekeningen per huurder en andere boekhoudkundige taken. Deze kosten worden berekend als een percentage van de totale kosten.
Bronnen:
- Huurdersvereniging Poort6 (HP6) Gorinchem
- hp6.nl/actueel/ handige-links/
- www.poort6.nl
- www.woongaard.com
- Beleidsboek van de Huurcommissie van de Woonbond en eigen corporatie
- Burgerlijk Wetboek, boek 7.4, artikelen 258 t/m 261
Herschrven door Robert Vroegop, secretaris HP6.
Energievraagstuk
Verslag van de informatieavond over het energievraagstuk, georganiseerd door Huurdersvereniging Poort6 en de Woonbond
Huurdersvereniging Poort6 en de Woonbond hebben een informatieve avond georganiseerd voor hun leden over het energievraagstuk. Tijdens deze bijeenkomst werd duidelijk hoe belangrijk het is om actie te ondernemen tegen de opwarming van de aarde, veroorzaakt door het gebruik van fossiele brandstoffen. Door internationale klimaatafspraken moeten we de uitstoot van CO2 drastisch verminderen. Dit heeft grote gevolgen, ook voor ons als huurders. Om deze gevolgen beter te begrijpen en tot oplossingen te komen, zijn er verschillende stappen nodig van diverse partijen zoals de verhuurder, de gemeente en de huurders zelf. Het was dan ook duidelijk dat goede samenwerking tussen de Gemeente Gorinchem, Poort6 en de Huurdersvereniging essentieel is.
Tijdens deze avond gaven drie partijen hun visie op dit complexe vraagstuk, waarbij zowel de urgentie als de uitdagingen aan bod kwamen.
De Gemeente Gorinchem
De heer Dick Rumpff, namens de Gemeente Gorinchem, besprak de huidige stand van zaken en de uitdagingen waar de gemeente mee te maken heeft. Zo wordt er gekeken naar alternatieven voor het gasnetwerk, dat niet meer vervangen zal worden, en naar manieren om de CO2-uitstoot van gemeentelijke diensten, zoals openbaar vervoer en veerdiensten, te verminderen.
Poort6
René Wiersema van Poort6 legde uit welke dilemma’s de verhuurder tegenkomt. Poort6 heeft als doel de huren betaalbaar te houden, maar de benodigde aanpassingen zijn kostbaar en moeilijk te realiseren binnen de gestelde termijnen. Ook vreest men dat de druk om snel te verduurzamen de prijzen verder zal opdrijven, en dat de benodigde technologieën nog volop in ontwikkeling zijn, wat de kosten verhoogt.
Woonbond
Jaap van Leeuwen van de Woonbond benadrukte de noodzaak om snel in actie te komen. Hij gaf aan dat er in Gorinchem dagelijks één huis omgebouwd zou moeten worden naar Nul Op de Meter, wat betekent dat het huis zonder fossiele brandstoffen verwarmd wordt en van warm water wordt voorzien. Dit is een ambitieuze doelstelling, waar ook huiseigenaren mee te maken zullen krijgen, aangezien gaslevering op termijn stopt.
Discussie en Initiatieven
Na de presentaties volgde een discussie, waarbij ook de standpunten van huurders aan bod kwamen. Er werden enkele ideeën besproken, zoals de mogelijkheid van zonnepanelen en een collectieve inkoop van energie.
Daarnaast benadrukte Jaap van Leeuwen dat er nog veel besparingen te behalen zijn door energiezuiniger te leven. Met eenvoudige maatregelen, vaak met een kleine investering, kunnen bewoners al flink besparen. De Woonbond biedt trainingen aan voor energiecoaches, en er zijn al enkele bewoners bereid gevonden om deze rol op zich te nemen. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij HP6.
Conclusie
Ondanks de wat lage opkomst kijken we als HP6 terug op een geslaagde avond. Alle partijen hebben meer inzicht gekregen in de huidige situatie en elkaars standpunten. Bovendien zijn we verheugd over de aanmelding van de energiecoaches. We bedanken de drie sprekers voor hun heldere en informatieve bijdragen, die hebben bijgedragen aan een verhelderende en succesvolle avond.
Herschreven door Robert Vroegop, secretaris HP6.
Energielabel nu ook voor huurders volledig inzichtelijk
Bron: Woonbond, d.d. 29 augustus 2023
De Woonbond is blij te kunnen melden dat huurders vanaf nu de gegevens waarop het energielabel gebaseerd is, kunnen inzien en downloaden via MijnOverheid. Dit kan alleen voor het adres waarop de huurder ingeschreven staat. De Woonbond heeft hier lang voor gelobbyd.
Huurders konden tot nu toe alleen de letter (of het cijfer) van het energielabel van hun huurhuis opzoeken via EP-online. De gegevens waarop het label gebaseerd was, waren niet in te zien. Deze waren alleen beschikbaar voor de eigenaar van de woning, de verhuurder. Huurders konden deze gegevens opvragen bij de verhuurder. Maar veel verhuurders waren niet bereid deze te delen. Nu is daar dus verandering in gekomen.
Energielabelgegevens direct downloaden
Huurders zijn nu niet meer afhankelijk van de verhuurder voor inzage in de gegevens achter het energielabel. Een huurder kan voor het adres waarop hij/zij staat ingeschreven de gegevens inzien en downloaden door met DigiD in te loggen op MijnOverheid. Het rapport staat onder het kopje Wonen, bij de tegel ‘energielabel’.
Energielabel controleren
In het document staat een aantal gegevens waarop het label is gebaseerd. Hiermee kunnen huurders controleren of het energielabel van hun woning klopt. Veel huurders hebben twijfels over de juistheid van het label. De Woonbond vindt het belangrijk dat huurders de juistheid kunnen controleren en dat het vertrouwen in het energielabelsysteem groter wordt.
“Er hangt voor huurders veel van het energielabel af”, zegt Bastiaan van Perlo, energie-expert bij de Woonbond. “Met name de volgorde waarin de huurwoningen verduurzaamd worden. De woningen met Label E, F of G zijn het eerste aan de beurt. Maar ook de hoogte van de huur hangt samen met het energielabel”.
Mogelijkheden om huis te verduurzamen
Daarnaast kunnen huurders bij energielabels opgesteld na 1 januari 2021 uit het document ook informatie halen over welke mogelijkheden er zijn om de woning te verduurzamen. “De nieuwste energielabels geven niet alleen gedetailleerde informatie over de woningkenmerken. Ze bevatten ook een advies over mogelijkheden om het huis te verduurzamen”, legt van Perlo uit. “Voor huurders die een verzoek willen doen aan de verhuurder om de woning te verduurzamen is dit belangrijke informatie”.
Jarenlange strijd
De Woonbond heeft er lang voor gepleit dat huurders volledige inzage krijgen in het energielabel dat bij hun woning hoort. Vorig jaar beloofde minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting dat huurders uiterlijk in de zomer van 2023 inzage zouden krijgen. Met een kleine vertraging door een technische storing op MijnOverheid is deze belofte ingelost.