Per 1 december komt er een einde aan HuisjeHuisje, een smartphone-app die het huurders met een verhuiswens makkelijk moest maken een woningruilpartner te vinden.
HuisjeHuisje heeft ruim twee jaar bestaan. De belangrijkste reden dat de initiatiefnemer -woningcorporatie Ymere- ermee stopt is het geringe aantal aanvragen voor woningruil via de app. Volgens Ymere rechtvaardigt dat niet langer de investeringen die nodig zijn om de app up-to-date te houden.
Te weinig ruilverzoeken
Er waren 32 woningcorporaties aangesloten bij HuisjeHuisje. Ymere weet niet hoeveel huurders via de app een ruilpartner hebben gevonden, maar weet wel te melden dat slechts 7% van de woningruilaanvragen die Ymere zelf te verwerken kreeg via HuisjeHuisje binnenkwam. Daaruit trekken ze conclusie dat andere kanalen om woningruilpartners te vinden toch effectiever zijn.
6000 actieve gebruikers per maand
HuisjeHuisje was uitsluitend te gebruiken op iPhones en Android-telefoons en had maandelijks rond de 6.000 actieve gebruikers. Sinds de lancering in september 2017 is de app bijna 82.000 keer gedownload. Niet alleen huurders van de 32 aangesloten corporaties konden HuisjeHuisje gebruiken. Ook huurders van beleggers, particuliere huisbazen en niet bij HuisjeHuisje aangesloten sociale verhuurders konden hun woning er op aanbieden en naar een ruilpartner zoeken.
Groen vinkje voor woning van aangesloten corporatie
Uitsluitend woningen van aangesloten corporaties konden een groen vinkje krijgen in de app. Dat betekende dat de huurprijs gecontroleerd was door de verhuurder. Door dat vinkje wisten appgebruikers wat de huurprijs zou worden na een woningruil.
Nieuwe manieren om woningruil makkelijk te maken
Op huisjehuisje.nl is te lezen dat de deelnemende corporaties woningruil nog steeds belangrijk vinden. En dat ze nu andere manieren gaan onderzoeken om woningruil tussen huurders makkelijker te maken. “De lessen die we hebben geleerd uit twee jaar HuisjeHuisje nemen we hier natuurlijk in mee.”
Bron: woonbond.nl
Gerelateerd: