Huurders uit Harderwijk dachten fijne duurzaam verwarmde appartementen te huren. Totdat ze de torenhoge elektriciteitsrekening te zien kregen. Hoe kon dit gebeuren?
Nadat de huurders lang aan het lijntje werden gehouden door de verhuurder schakelden ze het tv-programma Radar in. Radar liet een expert van kennisinstituut ISSO polshoogte nemen. Die kwam al snel tot de conclusie dat de gebruikte warmtepomp helemaal niet bedoeld is voor het verwarmen van een hele woning. De capaciteit is onvoldoende, waardoor de warmtepompboiler de hele tijd op volle toeren draait.
Sauna aan huis?
De rekeningen liepen zo hoog op dat de elektriciteitsbedrijven waar de bewoners stroom afnemen zelfs contact opnamen vanwege het hoge verbruik. Bij een van de eenpersoonshuishoudens werd een verbruik van een huishouden van maar liefst twaalf personen geconstateerd. Een andere bewoner kreeg de vraag of ze misschien een sauna was begonnen.
Gebrek aan de woning
Helaas wilde de verhuurder Van den Brink niet naar de studio komen om het gesprek aan te gaan. Maar wat kun je nu doen als je verhuurder niet thuis geeft? Marcel Trip van de Woonbond liet in de uitzending(externe link) weten dat de huurders in dit geval naar de rechter kunnen stappen. ‘Het gaat hier om een gebrek aan de woning. Je moet er als huurder van uit kunnen gaan dat je de woning normaal kunt verwarmen, zonder daarvoor onredelijk hoge stookkosten te moeten maken. In dit geval kan dat niet, door een gebrekkige installatie. Juridisch gezien kun je dan spreken van een gebrek aan de woning. Dat moet de verhuurder verhelpen.’
Huurderslijn
Ook problemen met je verhuurder? Huurders kunnen met juridische vragen terecht bij de Huurderslijn, de juridische ledendienst van de Woonbond.
Bron: woonbond.nl
Gerelateerd: