Corporatie compenseert huurders voor puinzooi na renovatie

Huurders uit Assen van woningcorporatie Actium schrokken enorm toen ze na renovatie weer terugkeerden naar hun woning.

De huurders keerden terug in een ‘bouwval’, schrijft Dagblad van het Noorden.  Er was lekkage, het behang viel van de muren, de tuinen waren geruïneerd en persoonlijke spullen waren gebruikt en gesloopt tijdens de renovatie. 

Kamperen in eigen huis

Al tijdens de renovatie ontstond er onvrede. De verbouwing was veel ingrijpender dan gedacht, waardoor de huurders alsnog tijdelijk de woning moesten verlaten. ‘We zien dit regelmatig misgaan. Corporaties onderschatten hoe ingrijpend een renovatie is. Vaak omdat men de 6.000 euro verhuiskostenvergoeding wil voorkomen’, zegt woordvoerder van de Woonbond Marcel Trip in de krant. De Woonbond hoopt dat Actium lering trekt uit dit traject. ‘De komende jaren staat er een golf aan renovaties op de rol in het kader van verduurzaming. Voor het behoud van het draagvlak is het enorm belangrijk vooraf een goede inschatting te maken van de impact van een renovatie en er niet op aan te sturen dat huurders gaan kamperen in eigen huis.’

Na overleg met de bewoners is de verhuisvergoeding alsnog betaald, en heeft Actium huurders daarbovenop gecompenseerd voor geleden schade en ongemak. Dit extra bedrag loopt op tot €2.500,-. De bewoners waren in eerste instantie verbolgen over hoe er met hen werd omgegaan, maar zijn tevreden met de wijze waarop Actium ze nu tegemoet is gekomen.

Huurderslijn

Huurders die vragen hebben over hun rechten bij grootschalig onderhoud of renovatie van de huurwoning kunnen contact opnemen met de Huurderslijn.

Bron: woonbond.nl

Gerelateerd: