Veel huurders betalen een voorschot voor servicekosten (bijvoorbeeld gas, water en elektriciteit) aan hun verhuurder. Uiterlijk 30 juni 2018 hoort u de jaarafrekening te krijgen over de kosten van 2017.
Voor servicekosten geldt dat de verhuurder alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening mag brengen. Om te kunnen controleren of u niet te veel betaald hebt, is het dus van belang om een duidelijke jaarafrekening te krijgen, waar per post in staat welke kosten er gemaakt zijn.
Geen afrekening ontvangen?
Weigert de verhuurder om (tijdig) een jaarafrekening te sturen? Via de Huurcommissie kunt u dat alsnog afdwingen. U kunt ook bij de Huurcommissie terecht als u een onvolledige of onduidelijke afrekening heeft gekregen. Tot twee jaar nadat u de jaarafrekening had moeten ontvangen, kunt u hier een procedure over starten. Voor de afrekening over 2017, die u uiterlijk 30 juni 2018 hoort te ontvangen, heeft u dus tot 1 juli 2020 de tijd.
Servicekosten te hoog?
De Huurcommissie kan ook uitspraak doen over de hoogte van de servicekosten. Als het oordeel is dat kosten onredelijk zijn, kunt op basis van deze uitspraak het te veel betaalde terugvorderen bij de verhuurder.
Alles over servicekosten
Servicekosten zijn in de praktijk een bron van conflicten tussen verhuurders en huurders. Het onlangs herziene Woonbondboek over servicekosten geeft uitgebreide informatie die huurders (en hun organisaties) nodig hebben om in zo’n conflict goed beslagen ten ijs te komen. U kunt dit boek als papieren uitgave bestellen, of als voordelige pdf. Leden van de Woonbond krijgen korting op de aanschafprijs.
Bron: woonbond.nl
Gerelateerd: